آیا لپ تاپ می تواند بدون فن کار کند؟

دانشگاه salt Lake در مسیر بهره‌وری بیشتر با استفاده از مینی کامپیوتر‌ها

آیا لپ تاپ می تواند بدون فن کار کند؟

۱۶۱ بازديد

امروزه، با وجود همه لپ تاپ‌های جدید موجود در بازار با پردازنده‌هاIntel Core ، ممکن است این سوال مطرح شود که آیا لپ تاپ می‌تواند بدون فن کار کند؟ این مقاله به سوال شما پاسخ می دهد که آیا لپ تاپ می تواند بدون فن کار کند؟ و به شما آموزش می‌دهد که چگونه فن لپ تاپ شما کار می‌کند یا خیر، و نحوه کار با کامپیوتر بدون فن را توضیح می‌دهد.

فن لپ تاپ چیست؟

پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی موجود در لپ تاپ‌ها در حین کار گرمای زیادی تولید می‌کنند. اگر خروجی گرما به اندازه کافی سریع آزاد نشود، ممکن است بیش از حد گرم شده و آسیب ببینند. فن برای بهبود اتلاف گرما وجود دارد تا CPU و GPU بتوانند برای مدت طولانی بدون آسیب کار کنند. فن همچنین مانع ورود گرد و غبار به لپ تاپ از طریق دریچه‌ها می‌شود. این به کامپیوتر اجازه می‌دهد تا کارآمدتر عمل کند در حالی که گرمای کمتری آزاد می‌کند.

اگر رایانه شما فن ندارد، در حین کار متوجه نحوه گرم شدن سریع آن می‌شوید. با استفاده از برنامه یا ابزاری که بار CPU و GPU را اندازه گیری می‌کند، می‌توانید بررسی کنید که آیا CPU و GPU شما سخت کار می‌کنند یا خیر. اگر نرم افزار نشان می‌دهد که آن‌ها بیش از حد بارگیری می‌کنند، این بدان معناست که شما با مشکل روبرو هستید. در این مورد، جایگزینی آن‌ها را با موارد جدید در نظر بگیرید تا از آسیب دائمی جلوگیری کنید.

آیا لپ تاپ می تواند بدون فن کار کند؟ آیا لپ تاپ‌های بدون فن بیش از حد گرم می‌شوند؟

یک لپ تاپ می‌تواند بدون فن کار کند، اما خطرات آن وجود دارد. همه چیز بستگی به مدل لپ تاپ شما دارد. در برخی از مدل‌ها، هنگامی که لپ تاپ به مدت طولانی کار می‌کند، CPU و GPU هر دو داغ می‌شوند. این ممکن است باعث آسیب دائمی آن‌ها شود و مشکلات پایداری ایجاد کند زیرا راهی برای دفع گرما ندارند.

اگر لپ تاپ فن نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا لپ تاپ می‌تواند بدون فن کار کند؟

به طور کلی، خیر. چند استثنا وجود دارد مانند لپ تاپ‌هایی که با لوله‌های حرارتی طراحی شده‌اند که از تغییر دما بین هوای خارج از لپ تاپ و هوای گرم داخل برای تبخیر آب یا وسایل الکترونیکی که دارای سیستم خنک کننده مایع هستند استفاده می‌کنند.

چگونه بررسی کنیم فن لپ تاپ کار می‌کند یا خیر؟

ساده ترین راه برای تشخیص داغ شدن بیش از حد لپ تاپ این است که کارکرد آن به طور کلی متوقف شده‌است. همچنین ممکن است متوجه برخی تغییرات رفتاری مانند تأخیر، انجماد صفحه‌ها ، پیام‌های خطا مانند "درجه حرارت بالا"، "پردازنده بسیار داغ" ، "هشدار گرمای بیش از حد" و غیره باشید.

همانطور که می‌دانید، در اکثر لپ تاپ‌ها فن‌های خنک کننده وجود دارد که در صورت استفاده طولانی مدت از گرم شدن لپ تاپ جلوگیری می‌کند. طرفداران هوا را در داخل لپ تاپ پخش کرده و آن را خنک می‌کنند.

اگر فن لپ تاپ خراب شود، گرما می‌تواند باعث آسیب دائمی به وسایل الکترونیکی شود و لپ تاپ را کاملاً خراب کند. وقتی از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، مراقب باشید که آیا گرمای بیش از حد یا بوهای غیر معمول از آن می‌آید که ممکن است نشان دهنده مشکل احتمالی فن خنک کننده شما باشد.

آیا لپ تاپ‌های بدون فن بیش از حد گرم می‌شوند؟

بله، لپ تاپ‌های بدون فن می‌توانند بیش از حد گرم شوند و مشکلات پایداری را ایجاد کنند زیرا راهی برای دفع گرما ندارند.

چه مدت می‌توانید CPU را بدون هیت سینک اجرا کنید؟

اگر هیت سینک روی CPU خود ندارید، ممکن است بسیار داغ شود و در نهایت بسوز CPU های مدرن دارای محافظ‌هایی هستند، بنابراین معمولاً می‌توانید CPU را بدون هیت سینک حداقل 10 تا 15 دقیقه قبل از اینکه ناپایدار شود‌، اجرا کنید. در صورت عدم وجود فن خنک کننده در داخل، لپ تاپ بیش از یک یا دو ساعت قبل از خاموش شدن کار نمی‌کند. فن چیزی است که به مراقبت از هوای گرم ناشی از پردازنده کمک می‌کند و کامپیوتر را به اندازه کافی خنک نگه می‌دارد تا روشن بماند.

آیا هنگام گرم شدن بیش از حد باید از لپ تاپ استفاده کرد؟

پاسخ "نه" است. هنگامی که لپ تاپ بیش از حد گرم می‌شود، باعث افزایش گرمای تولید شده می‌شود. اگر به این موضوع اهمیتی نمی‌دهید، باید برخی اقدامات را برای جلوگیری از این وضعیت انجام دهید. یک راه آسان تهویه آن است. فقط لپ تاپ خود را باز کرده و منتظر بمانید تا هوای خنک وارد شود. همچنین اگر در نزدیکی خود یک دستگاه تهویه مطبوع سرد دارید، می‌توانید آن را به عنوان آخرین راه حل به باد دهید.

زمان آن رسیده است که متوجه شدید آیا فن لپ تاپ شما نیاز به تعویض دارد یا خیر زیرا اگر کار نکند ، تمام این گرما در نهایت لپ تاپ شما را از بین می‌برد. بررسی وجود پنکه خراب بسیار آسان است زیرا شما فقط به چیزی مسطح مانند کارت اعتباری یا هر چیزی بدون لبه تیز نیاز دارید و مطمئن شوید که‌ آیا لپ تاپ‌های خنک کننده مایع راه آینده هستند؟ بسیاری از تولیدکنندگان لپ تاپ در حال حاضر یک مدل پیشرفته با خنک کننده مایع ارائه می‌دهند. اما آیا می دانید این نوع خنک کننده در واقع چه کار می کند؟ لپ تاپ‌های خنک کننده مایع (یا "لپ تاپ‌هایی با خنک کننده مایع حلقه بسته" که تولید کنندگان آن‌ها را می‌گویند) با دور کردن گرما از CPU و GPU شما کار می‌کنند.

آن‌ها از مایع برای انتقال گرما استفاده می‌کنند، به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را به جز سطحی صاف استفاده کرد. مایع از طریق رادیاتور گردش می‌کند و سپس هوا توسط فن‌ها روی آن دمیده می‌شود تا گرما را از دستگاه خارج کرده و از اتاق شما خارج کند. سپس مایع خنک کننده چرخه می‌زند تا دوباره خنک شود.

چگونه بررسی کنیم فن لپ تاپ کار می‌کند یا خیر؟

ساده ترین راه برای تشخیص داغ شدن بیش از حد لپ تاپ این است که کارکرد آن به طور کلی متوقف شده است. همچنین ممکن است متوجه برخی تغییرات رفتاری مانند تأخیر، انجماد صفحه‌ها، پیام‌های خطا مانند "درجه حرارت بالا"، "پردازنده بسیار داغ" ، "هشدار گرمای بیش از حد" و غیره باشید. یا فقط می‌توانید لپ تاپ را باز کنید و بررسی کنید که آیا فن می چرخد یا خیر، فقط پنل پشتی را بردارید و هیچ چیز دیگر، هیچ پیچ یا قطعه متحرک دیگری را در حالی که لپ تاپ شما روشن است لمس نکنید.

خلاصه

آیا لپ تاپ می‌تواند بدون فن زنده بماند؟

فن لپ تاپ بخش مهمی از طراحی آن است، زیرا بدون آن، به سرعت گرم می‌شود و خاموش می‌شود. یک لپ تاپ طوری طراحی شده است که دریچه های حرارتی در قسمت پایین آن وجود دارد که باعث می شود هوای گرم از کیس خارج شود. این فن همچنین با استفاده از یک جریان الکتریکی کوچک برای وادار کردن هوای سرد به لپ تاپ، از تجمع گرما در داخل لپ تاپ جلوگیری می‌کند. این فرآیند خنک کننده هم اجزای داخلی و هم سطح را خنک می‌کند به طوری که برای مدت طولانی خیلی داغ نمی‌شود. اگر رایانه شما فن ندارد، در حین کار متوجه نحوه گرم شدن سریع آن می‌شوید. با استفاده از برنامه یا ابزاری که بار CPU و GPU را اندازه گیری می‌کند، می‌توانید بررسی کنید که آیا CPU و GPU شما سخت کار می‌کنند یا خیر. اگر نرم افزار نشان می‌دهد که آنها بیش از حد بارگیری می‌کنند، این بدان معناست که شما با مشکل روبرو هستید. در این مورد، جایگزینی آن‌ها را با موارد جدید در نظر بگیرید تا از آسیب دائمی جلوگیری کنید.

7 مشکل رایج موقع اتصال لپتاپ به وای فای

1-مطمئن شوید Wi-Fi به SSID صحیح متصل است

برای شما که از Wi-Fi در خانه استفاده می کنید ، این نکات ممکن است صدق نکند. اگر در خانه دوستان یا در فضاهای عمومی مانند کافه ها و کتابخانه ها هستید ، باید واقعاً به این نکته توجه کنید.

دلیل این امر این است که ، مثلا جایی بیش از یک نام شبکه SSID یا Wi-Fi دارد ، به عنوان مثال ، ” Café_Wi-Fi1″ و “Café_Wi-Fi2”. معمولاً فقط یکی از این دو قابل استفاده است. به همین دلیل اطمینان حاصل کنید که از صندوقدار یا پیشخدمت خواسته اید که از Wi-Fi استفاده شود.

2-رمزعبور را وارد کنید

معمولاً در بعضی از کافه ها گذرواژه های Wi-Fi با نام های عجیب و غریب خود یک ترند است.

مشکل هنگامی است که کاربر از هجی اشتباه استفاده می کند ، مانند استفاده از حروف بزرگ یا کوچک یا استفاده از فاصله. به خصوص برای گذرواژه هایی که حاوی اعداد هستند ، دشوار است بدانید که 11 باید “11” یا “یازده” نوشته شود. سعی کنید رمزهای عبور را روی کاغذ بنویسید تا این اتفاق نیفتد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.