زیرو کلاینت‌ها در قیاس با تین کلاینت‌ها

دانشگاه salt Lake در مسیر بهره‌وری بیشتر با استفاده از مینی کامپیوتر‌ها

زیرو کلاینت‌ها در قیاس با تین کلاینت‌ها

۱۶۴ بازديد
در این مقاله قصد داریم با زیرو کلاینت‌ها و کارایی‌های آن آشنا شویم و تفاوت زیرو کلاینت‌ها با تین کلاینت‌ها را بیان کنیم.
امروزه سازمان‌های دولتی یا خصوصی، به جای استفاده از کامپیوترهای پرهزینه و جاگیر، سعی در جایگزینی آن‌ها با زیرو کلاینت‌ها و تین کلاینت‌ها دارند، چرا که هزینه مصرفی کمتر و فضای اشغالی بهینه خواهد بود، همچنین استفاده از زیرو کلاینت‌ها امنیت بسیار بالا و همچنین کنترل راحت و ایمن را توسط مدیران به ارمغان می‌اورد. شما به جای خرید کیس جداگانه برای هر کاربر و همچنین هزینه‌های نصب و پشتیبانی هر سیستم، فقط یک کیس و چندین زیرو کلاینت تهیه خواهید کرد، هر کاربر توانایی استفاده از کل یا بخشی از اطلاعات و حتی بروز رسانی و آنتی‌ویروس‌های سرور اصلی را دارا است.
زیرو کلاینت‌ها و تین کلاینت‌ها را می‌توان از جهت پیکره بندی و سیستم عامل، همین‌طور روش ذخیره سازی اطلاعات، مقایسه کرد.
یک زیرو کلاینت از یک جعبه کوچک است که برای اتصال ماوس، مانیتور و همچنین اتصال شبکه اینترنت به سرور اصلی از راه دور استفاده می‌شود. سرور اصلی که میزبان سیستم عامل کلاینت است (OS)، می‌توان به صورت بی سیم یا با کابل قابل دسترس باشد. در اصل زیرو کلاینت‌ها کامپیوترهایی هستند که کاملاً متکی به سرور اصلی متکی هستند تا عملکرد هایی که یک کامپیوتر سنتی یا تین کلاینت، معمولاً با استفاده از سخت افزار و نرم افزار خود انجام می‌دهد، ارائه دهد.
زیروکلاینت
زیروکلاینت
این مینی کامپیوترها اغلب در محیط زیرساخت رومیزی مجازی ((VDI استفاده می‌شوند، این امر آن‌ها را برای استفاده از راه دور یا استفاده در محیط های کاری گسترده ایده‌آل می‌کند.
زیرو کلاینت‌ها چگونه کار می‌کنند
زیرو کلاینت‌ها در اصل واحد های هدایت ورودی و خروجی (I/O) هستند. همهٔ ورودی های کاربر (کلید، فشار دادن کلید ها و…) از راه دور به سرور ارسال می‌شود تا داده‌ها را بر روی مانیتور مرتبط نشان دهد. نام “”zero clinet به معنای این است که تقریباً همه ی پردازش‌ها از سمت سرور اصلی انجام می‌شود و تقریباً صفر پردازش در سمت سیستم گیرنده انجام می‌شود.
این مینی کامپیوترها از سیستم عامل استفاده نمی‌کنند و در عوض از firmware برای اتصال به سرور از راه دور استفاده می‌کنند.
زیرو کلاینت‌ها را می‌توان به سیستم عامل‌های Microsoft RDP, Citrix HDX نیز مجهز کرد اما برای پشتیبانی از پروتکل از یکی از آن‌ها استفاده می‌کند.
هیچ داده‌ای در این دستگاه‌ها ذخیره نمی‌شود، زیرا هیچ ذخیره ساز محلی‌ای وجود ندارد، بنابراین برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها در سرور اصلی، ذخیره و از راه دور مدیریت می‌شوند و از راه پروتکل آن به دستگاه زیرو کلاینت ارائه می‌شوند.
برخی ویژگی‌های زیرو کلاینت‌ها
  1. کاهش هزینه، از جمله برق و فضا مصرفی
  2. مصرف برق کم آن‌ها برخلاف کامپیوترهای سنتی که مصرف برق زیاد به‌خاطر استفاده از فن و سخت های سنگین، دارند، درنتیجه کاهش هزینه را در پی دارند.
  3. آسانی راه اندازی: کافی است کابل های مورد نیاز را در درگاه قرار داده و سپس به سرور اصلی وصل کنید، سپس دستگاه را روشن کنید، بعد پیکره بندی نرم افزار ها را انجام دهید، مکانیزم فوق سرعت راه اندازی را به شدت افزایش خواهد داد.
  4. در سکوت کامل خدمات رسانی می‌کنند: فن و سخت افزار پر سروصدا ندارند.
  5. یکپارچگی: چون از قطعات جداگانه‌ای تشکیل نشده و با کابل به سرور اصلی وصل می‌شود، تقریباً از یک قطعه الکترونیکی واحد تشکیل شده است.
  6. امنیت بالا: یکی از مشکلات بزرگ مؤسسات و افراد، رخنه سودجویان به لب تاپ و کامپیوتر شخصی آن‌هاست، زاین دستگاه‌ها چون محل ذخیره سازی محلی ندارند، درواقع هیچ‌گونه اطلاعاتی را در خود ذخیره نمی‌کنند و فقط نقش انتقال دهنده اطلاعات را دارند، از این خطرات مصون‌اند.
  7. ابعاد کم: سایز کوچکی دارند و این امر سبب استفاده آسان و همین‌طور کم هزینه می‌شود.
  8. سرعت بوت بالایی دارند.
  9. فاقد نویز اند.
در نتیجه استفاده از زیرو کلاینت‌ها گزینه مناسبی برای ایجاد فضایی تحت کنترل و کم هزینه و همین‌طور امن، برای کارکنان می‌باشد.
زیروکلاینت
زیروکلاینت
تفاوت تین کلاینت‌ها با زیروکلاینت‌ها
عمده تفاوت زیرو کلاینت‌ها و تین کلاینت‌ها در نداشتن حافظه است. زیروکلاینت‌ها حافظه ندارند و در نتیجه سیستم عامل ندارند و برای استفاده از آنها باید از یک سرور استفاده کرد.
همین امر باعث کمتر شدن قیمت زیرو کلاینت‌ها نسبت به تین کلاینت‌ها می‌شود. البته این دو دستگاه تفاوت زیادی باهم دارند.
از جمله می‌توان به پردازنده آنها اشاره کرد، که تین کلاینت ها دارای پردازنده و GPU های استاندارد هستند. اما زیروکلاینت‌ها دارای پردازنده های اختصاصی هستند. همچنین زیرو کلاینت ها به‌ندرت نیاز به آپدیت کردن دارند و نسبت به تین کلاینت‌ها به پشتیبانی کمتری نیاز دارند. بنابراین زیرو کلاینت‌ها از نظر پیکربندی، نسبت به تین کلاینت‌ها بسیار ساده تر هستند. پس شما با استفاده از تین کلاینت‌ها از امکانات بیشتری بهره مند می‌شوید.
همانطور که گفته شد این مینی کامپیوترها دارای حافظه نیستند، و به همین دلیل دارای امنیت بالاتری نسبت به تین کلاینت ها هستند.
به طور کلی زیرو کلاینت‌ها برای کارهای گرافیکی بسیار مناسب تر و مقرون به صرفه تر از تین کلاینت‌ها هستند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.